Skogslilja
Ytterjärna kulturhus
Blått II, 2020
Ytterjärna Kulturhus

Sten Granlund deltog i Järna Open Art med temperamåleri i Ateljé Hedlunda på snorpvägen 9

medverkar i grupputställningen Gryning med flera målningar i tempera.

Sten Granlund deltog tidigare i år i föreningens utställningar Gryning och Grönt Liv och året dessförinnan i BLÅTT i Ytterjärna Kulturhus.

-Jag arbetar oftast med de fyra elementen jord, luft, vatten och eld och det vill jag utrycka i min konst både med ord och bild. Det är viktiga element i dagens klimatförändringar och som berör vår miljö.

Det är därför jag har tagit fram serien "Blomma och frö" ur växtvärlden och visar upp, med ord och bild, dessa elementarväsen som vi hade kunskap om en gång i tiden men som vi nu tycks ha glömt bort.

Sten Granlund är konstnär och lasyrmålare och medverkar frekvent i föreningens utställningar. Sten gick i privat målarskola på 60-70 talet i Otto Skölds och Grünewalds regi.

-Lasyrmåleriet har jag lärt mig genom designkonstnären Fritz Fuchs och Goethes färglära med Karl Schoultz- Köln på 70-90-talet via Seminariet i Järna.

Mitt nuvarande måleri har vuxit fram ur en studie i agrikultur som konstform. Om det som skapas i det levande och det vävande i naturen och i människans gemenskap som visar sig i imaginationer. En skärskådning ända in i färgernas och formernas väsen. Att skapa en upplevelse hos betraktaren genom möte mellan åskådare och bild.

/S.Granlund

Ateljé Hedlunda